Model biznesowy na e-rynku

Każdy model biznesowy powinien ilustrować sposób działania i zarabiania danej firmy. W dzisiejszej dynamicznej sytuacji rynkowej, modele biznesowe ulegają ciągłym przekształceniom, na co znaczny wpływ ma Internet. Niestety to, co sprawdzało się jeszcze kilka lat temu, dziś już nie działa.

Szybko zmieniająca się sytuacja na e-rynku sprawia, że należy na bieżąco śledzić trendy. Nasz artykuł pomoże w tym, przybliżając ogólnie obecne modele e-biznesowe przez pryzmat stron biorących udział w transakcji.

B2C i B2B
Najpopularniejszymi formatami są B2C czyli business to consumer oraz B2B business to business. O pierwszym mówimy wówczas, kiedy dana firma dokonuje transakcji z użytkownikiem prywatnym, jednocześnie będąc inicjatorem transakcji. Jest to klasyczny przypadek większości e-sklepów, w których firmy są stroną inicjującą, poprzez wystawienie na sprzedaż swoich produktów lub usług. Druga forma występuje, kiedy dwie firmy wchodzą w transakcję między sobą, np. jakieś e-przedsiębiorstwo oprócz użytkowników prywatnych, obsługuje też inne firmy i jest inicjatorem transakcji, oferując swoje produkty lub usługi biznesowe na sprzedaż.
 
C2B oraz C2C
Do mniej powszechnych rozwiązań należy trzecia opcja C2B czyli consumer to business, gdzie to użytkownik prywatny składa ofertę firmom – będzie to np. blogger oferujący powierzchnię reklamową na swoim blogu. Czwarty format nazywa się C2C, czyli consumer to consumer. Chodzi tu o transakcje realizowane pomiędzy dwoma użytkownikami prywatnymi.  Wówczas jej inicjatorem jest jeden z nich, składający konkretną ofertę. Istnieją róże zastosowania w obrębie tego modelu, gdzie można np. kojarzyć użytkowników, którzy oferują swój czas i umiejętności tak, że umowa realizowana jest bezpieniężnie, na zasadzie wymiany usług. Najczęściej stosuje się różne warianty powyższych formatów. Amazon działa na przykład z powodzeniem we wszystkich czterech obszarach – Amazon Direct obsługuje rynek B2C, Amazon Marketplace umożliwia przeprowadzanie transakcji pomiędzy dwoma użytkownikami prywatnymi (C2C), Amazon Mechanical Turk działa na rynku C2B i łączy kwalifikacje zawodowe użytkowników prywatnych z potrzebami rekrutacyjnymi firm a Amazon Business oferuje produkty i usługi biznesowe innym firmom (B2B).

Zobacz również

Kontakt

Tel: 803 649 785

E-mail: kontakt@gmp-plus.pl

Poradnik dotyczący metod płatności w sieci, jego rodzajów oraz bezpieczeństwa.